Informacje o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy 2022

ICN Polfa Rzeszów S.A.
ul. Przemysłowa 2, 35-959 Rzeszów
NIP 8130267131

Informacja o realizowanej strategii podatkowej
za rok podatkowy
2022

Realizując obowiązek wynikający z art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ICN Polfa Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie (Polfa, Spółka) przedstawia informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy 2022:

1. Informacje o stosowanych przez Spółkę:

a) procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.

Spółka posiada procedury i oparte na codziennej praktyce procesy umożliwiające zarządzanie i właściwe wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

W zakresie bieżącej praktyki, Spółka realizuje procesy gwarantujące dochowanie należytej staranności, a w szczególności:

  • Weryfikuje dane dotyczące kontrahentów, a w tym:
    • występowanie rachunku bankowego na białej liście lub / i weryfikuje prawidłowość rachunku bankowego z kontrahentem
    • rejestrację kontrahenta jako podatnika podatku VAT w Polsce
    • rejestrację kontrahenta UE jako podatnika VAT UE
  • Kompletuje dokumentację dotyczącą WDT i exportu, umożliwiającą prawidłowe zastosowanie preferencyjnej stawki VAT
  • Weryfikuje transakcje zakupowe z nierezydentami pod kątem występowania podatku
    u źródła, a w tym:
    • Analizuje transakcje pod kątem występowania obowiązku podatkowego
    • Analizuje umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    • Gromadzi dokumentację, a w szczególności certyfikaty rezydencji i oświadczenia odbiorcy płatności dotyczące okoliczności związanych z płatnością i statusu podatkowego odbiorcy

Ponadto Spółka posiada procedury i regulaminy, w tym m. in.:

  • Procedury korporacyjne SOX (Sarbanes Oxley Compliance), na bazie których opracowane są procedury lokalne lub wdrożone punkty kontrolne zapewniające prawidłowość procesów i kompletność zapisów księgowych, m.in.:
    • Procedura uzgodnienia sald
    • Procedura sprawozdawczości finansowej, konsolidacji i zamknięcia ksiąg, księgowości, a w szczególności harmonogram zamknięcia miesiąca, zapewniający, że wszystkie dokumenty są zaksięgowane, podatki zaksięgowane, konta rozliczone
    • Procedura środków trwałych
    • Procedura zarządzania zapasami
    • Procedura płac
    • Procedury procesu P2P
    • Procedura treasury
    • Procedura Phishing
  • Procedury wewnętrzne, zarządzenia i instrukcje, które umożliwiają prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, m. in.:
    • Procedura zawierania umów zawierająca dokument CAF (CONTRACT APPROVAL FORM) wymagany przy zawieraniu każdej umowy
    • Procedura i polityka samochodowa
    • Procedura Akceptacja i rozliczanie wydatków służbowych
    • Procedura dotycząca procesu użytkowania i rozliczania sprzętu służbowego
    • Procedura Zakupowa
  • Procedurę MDR, na którą składają się:
    • Ramowa procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych, oraz
    • Instrukcja MDR

b) dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej

W 2022 r. Spółka nie realizowała form dobrowolnej współpracy z organami KAS. Spółka w szczególności nie zawierała umów współdziałania, uprzednich porozumień cenowych ani nie występowała o wydanie opinii zabezpieczających.

2. Informacje:

a) odnośnie realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Spółka prowadzi w Polsce aktywną działalność gospodarczą i jest polskim rezydentem podatkowym.

W ramach ciążących na niej obowiązkach wynikających z przepisów prawa podatkowego, w 2022 roku Spółka odprowadzała:

  • jako podatnik:
    • podatek dochodowy od osób prawnych
    • podatek od towarów i usług
    • cło
    • podatek od nieruchomości
    • podatek akcyzowy
  • jako płatnik:
    • podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz
    • podatek dochodowy od osób prawnych (podatek u źródła - WHT)

W związku z ciążącymi na niej, jako podatniku i płatniku, obowiązkami podatkowymi, Spółka składała wymagane prawem deklaracje, zeznania oraz informacje podatkowe a także przygotowywała wymagane dokumentacje (np. dokumentacja cen transferowych).

Wdrożone przez Spółkę procedury i procesy oraz kompetentny zespół umożliwiły Spółce rzetelne wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych za rok podatkowy zakończony 31 grudnia 2022 roku.

b) o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa wart. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą.

W 2022  roku Spółka:

- nie przekazała Szefowi KAS informacji o schemacie podatkowych (MDR-1),

- nie przekazała informacji korzystającego o schemacie podatkowym (MDR-3).

3. Informacje o:

a) transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej:

W roku 2022 wystąpiły poniższe transakcje z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki:

Podmiot

Kraj siedziby

Typ transakcji

Wartość transakcji

Bausch Health Poland Sp. z o.o.

Polska

Nowacja weksli

357 609 315,09 pln

Bausch+Lomb OPS B.V.

Holandia

Udzielenie pożyczki

250 947 342,44 pln

Bausch Health Ireland Limited

Irlandia

Produkcja kontraktową, usługi

150 663 598,96 pln

Bausch Health Magyarország Kft

Węgry

Dywidenda

248 154 759,00 pln

b) planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4

Spin off:

6 sierpnia 2020 r. Grupa Bausch Health ogłosiła plan wdrożenia globalnego Projektu „Spin off” mającego na celu wyodrębnienie w jej ramach dwóch pionów gospodarczych. Po częściowym wdrożeniu Projektu w Grupie, Spółka posiada dodatkowego odbiorcę z Grupy, co nie wpływa zasadniczo na wolumen jej produkcji i sprzedaży.

4. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej:

Spółka nie składa takich wniosków.

b) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej:  Spółka nie składa takich wniosków

c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług: Spółka nie składa takich wniosków.

d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.14):

Spółka nie składa takich wniosków.

5) informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.

Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

BAUSCHHEALTH COMPANIES INCBausch Health PolandSP. Z O.O.Produkcja kontraktowa